Σενάριο διδασκαλίας με αφορμή την γιορτή του Αη Γιαννιού.
Ήταν χρόνια πριν που με αφορμή ένα άρθρο της Ιωάννας Μπουλντούμη στην παιδική εφημερίδα Ερευνητές (αρ.φύλλου 362) αποφάσισα να ασχοληθώ με τους μουσικούς και συνθέτες Γιάννηδες (και τις Ιωάννες φυσικά).
Δουλεύτηκε σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού χρησιμοποιώντας ως αφορμή το συνοδευτικό φυλλάδιο με φωτογραφίες και πληροφορίες για διάσημους Γιάννηδες.
Εδώ μπορείτε να βρείτε το σενάριο όπως δουλεύτηκε το 2006.
Μπορείτε να αφιερώσετε από 1 έως και 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα με τις δραστηριότητες και το θέμα που θα επιλέξετε).
Μετά από δέκα χρόνια πλέον σε Γυμνάσια και Λύκεια αποφάσισα να αρχειοθετήσω υλικό που χρησιμοποίησα στα Δημοτικά. Έφτασα λοιπόν και στην..πόλη Α ΤΣΟΥ! μια ηχο-ιστορία που είχα ανακαλύψει διαδικτυακά. Αφού την μετέφρασα και διασκεύασα με τα δεδομένα που είχα τότε βέβαια σας την προσφέρω στην περίπτωση που θέλετε να ...φτερνιστείτε λίγο. Εδώ μπορείτε να κατεβάσετε την σελίδα της ηχο-ιστορίας *η ιστορία όπως και οι εικόνες που συνοδεύουν το φυλλάδιο είναι δανεικές από το διαδίκτυο.
Τα παιχνίδια ήταν πάντα ένας αγαπημένος τρόπος για να μάθω. Έτσι λοιπόν αποφάσισα να τα χρησιμοποιώ συχνά και στην εκπαιδευτική διαδικασία. Δεν μπορώ να πω...περνάμε ωραία. Στο πλαίσιο του "εμπλουτίζω λίγο το περίεργο κεφάλαιο της αλεατορικής μουσικής" (απαπα, ποιος ακούει τέτοια σήμερα;) προέκυψε η παρακάτω ιδέα. Με ελάχιστα υλικά/μέσα & χρόνο τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες με στόχο τη σύνθεση αλεατορικής μουσικής. Χρησιμοποιήσαμε:
2 ζάρια (διαφορετικού χρώματος)/ομάδα
boomwhackers
οδηγίες σχετικά με την ρίψη των ζαριών και τα αποτελέσματα (ακολουθεί το αρχείο) και..
κενά χαρτάκια για να γράψουν τις συνθέσεις τους.
Οι πληροφορίες για την αλεατορική μουσική προήλθαν από το βιβλίο μουσικής της Γ' Γυμνασίου.
από το λήμμα της Βικιπαίδειας (όπως προτείνει το σχολικό βιβλίο)
Είναι αυτονόητο πως κάποιες νότες μπορεί και να επαναληφθούν αλλά δεν μας απασχολεί. Επίσης, λόγω έλλειψης χρόνου δεν δόθηκε καμιά περαιτέρω πληροφορία για τις αξίες των νοτών παρά μόνο ότι κάθε νότα θα αντιστοιχεί σε έναν κτύπο (τέταρτα δηλαδή). Επίσης, στην περίπτωση που δεν υπάρχουν μελωδικά όργανα στο σχολείο όπως boomwhackers, μεταλλόφωνα, ξυλόφωνα, καμπανούλες κλπ. οι συνθέσεις μπορούν να παιχτούν στο αρμόνιο του σχολείου είτε από τον εκπαιδευτικό, είτε από μαθητή με...μουσικές γνώσεις! Μπορεί το ηχητικό αποτέλεσμα να μην είναι σπουδαίο αλλά η διαδικασία ήταν πολύ πιο ευχάριστη από την μελέτη του είδους σε πιο θεωρητικό επίπεδο. Οι δικές μας προσπάθειες (1, 2, 3) Καλή επιτυχία σε όσους το δοκιμάσουν@
(ή αλλιώς...πως να επιβιώσουμε τις δύσκολες μέρες της...κακοκεφιάς 😃)
Υπάρχουν πάντα αυτές οι σχολικές μέρες που ακόμη και τα μεγαλύτερα παιδιά του γυμνασίου ή και του λυκείου (ω, ναι!) θέλουν μια αλλαγή. Κάτι διαφορετικό.
Μια τέτοια μέρα μας εμφανίστηκε πέρυσι ο ...Ρουμπής! Αυτός ο γνωστός γλωσσοδέτης που ξέρουμε, σχεδόν όλοι, από τα παιδικά μας χρόνια μας έδωσε την αφορμή να παίξουμε λίγο περισσότερο με τον ρυθμό.
Τρεις ομάδες αρκούν να μας δώσουν ένα ακουστικά ενδιαφέρον αποτέλεσμα. Όλα τα παιδιά μαθαίνουν και τις τρεις.
α) τα παιδιά απαγγέλουν ρυθμικά τον γλωσσοδέτη. Δίνουμε έμφαση στους τονισμούς των λέξεων. Μπορούμε να πάρουμε την αίσθηση του ...ραπ!
Ο ρουμπής, ο κουμπής, ο ρουμποκομπολογής,
πήγε να ρουμπέψει, να κουμπέψει, να ρουμποκομπολογέψει
και τον πιάσαν οι ρουμπήτες, οι κουμπήτες, οι ρουμποκομπολογήτες
και του κόψαν τα ρουμπιά του, τα κουμπιά του, τα ρουμποκομπολογιά του.
Γιατί ρουμπή, κουμπή, ρουμποκομπολογή
πήγες να ρουμπέψεις, να κουμπέψεις, να ρουμποκομπολογέψεις
και σε πιάσαν οι ρουμπήτες, οι κουμπήτες, οι ρουμποκομπολογήτες
και σου κόψαν τα ρουμπιά σου, τα κουμπιά σου, τα ρουμποκομπολογιά σου;
Η ιδέα ξεκινά από ένα "παιχνίδι" το boom, snap, clap που κυκλοφορεί σε διάφορες εκδοχές.
΄
Επιπλέον ιδέες για body percussion μπορείτε να βρείτε και εδώ.
Ενδιαφέρουσα διασκευή που χρησιμοποιεί και ρυθμική συνοδεία με clapping rhythms είναι και η παρακάτω:
γ) ένα μελωδικό οστινάτο. Εμείς χρησιμοποιήσαμε το ακόλουθο. Εννοείται πως είναι απλές προτάσεις και καθένας αναλογα και με το επίπεδο των παιδιών (ηλικιακά και γνωστικά) επιλέγει ή δημιουργεί. 😊
Μπορεί να γίνει μια απλή αναφορά στην έννοια του οστινάτο (ostinato) που είναι μια επαναλαμβανόμενη ρυθμική ή μελωδική φράση!
Αφού αρχικά δουλευτούν τα παραπάνω από όλη την ομάδα/τάξη, χωρίζονται σε τρεις ομάδες. Κάθε μία αναλαμβάνει έναν από τους παραπάνω ρόλους οι οποίοι όμως εναλλάσσονται, δηλαδή όλοι περνούν από κάθε δρατηριότητα.
Μια δοκιμή, όπως πάντα, θα σας πείσει.
Καλά να περάσετε. Ελπίζω να το ευχαριστηθείτε όσο κι εμείς 😍
Μια περσινή ιδέα που επαναλήφθηκε και φέτος από την αρχή της χρονιάς. Στα επιλεγόμενα μαθήματα του λυκείου τα παιδιά προέρχονται από διαφορετικά τμήματα της ίδιας τάξης. Γνωρίζονται όμως μεταξύ τους; Ένας τρόπος θα μπορούσε να είναι μέσα από τις μουσικές προτιμήσεις και επιλογές τους. Έτσι λοιπόν, ζητώντας άκρως εμπιστευτικά (😊) από τα παιδιά να γράψουν ΕΝΑ αγαπημένο τους κομμάτι/τραγούδι και τον ερμηνευτή/ συγκρότημα, έφτιαξα λίστα για κάθε τμήμα με τα ονόματά τους στη μία στήλη και τις επιλογές τους ανακατεμένες σε μια άλλη. Ακούγοντας κάθε κομμάτι ξεχωριστά, τα παιδιά αντιστοίχισαν τα ονόματα με τους τίτλους των κομματιών. Δοκιμάστε το.. έχουν ενδιαφέρον οι επιλογές των παιδιών, καθώς και ο τρόπος που αρχίζουν να συζητούν μεταξύ τους για τις επιλογές τους. Εδώ μπορείτε να βρείτε το συνοδευτικό αρχείο.
Σε ένα update αυτής της ιδέας και έπειτα από 5! ολόκληρα χρόνια που μας έχει γίνει απαραίτητη αυτή η δραστηριότητα θα ήθελα να προσθέσω ότι δεν χρειάζεται καν τόση προετοιμασία από τον εκπαιδευτικό. Κόβουμε εκείνη την στιγμή μικρά χαρτάκια που γράφουν τις επιλογές τους (πάντα 'μυστικά") και στη συνέχεια σε ένα φύλλο χαρτί ή ακόμη και μέσα στο βιβλίο τους μπορούν σε λίστα με αριθμούς απλώς να γράφουν το όνομα της συμμαθήτριας/συμμαθητή που πιστεύουν ότι έκανε την επιλογή.
Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία απλώς βάζουν ένα τικ στις σωστές επιλογές. Γρήγορη "αξιολόγηση" γίνεται ρωτώντας πόσα παιδιά βρήκαν/μάντεψαν σωστά από 10 συμμαθήτριες/συμμαθητές και πάνω, πόσοι από 5 έως και 9, πόσοι από 1 έως και 4.
Πριν από δύο χρόνια, κατά το σχολικό έτος 2016-2017, βρέθηκα στο Μουσικό Σχολείο Κέρκυρας να κάνω αρμονία. Στην προσπάθειά μου να...διευκολύνω τα μαθητάκια μου στα πρώτα τους μαθήματα έφτιαξα τις σημειώσεις που θα βρείτε παρακάτω. Δεν αντικαθιστούν σε καμια περίπτωση ένα βιβλίο αρμονίας. Λόγω του όγκου τους και της ανάγκης για ένα υλικό που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί εύκολα από τα παιδιά και χωρίς το κόστος αγοράς ενός βιβλίου...φτάσαμε σε αυτές! Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον Σπύρο Ρουβά (μουσικό, μαέστρο, δάσκαλο, συνθέτη και πόσα άλλα) για τις διορθώσεις/προτροπές του, όπως και στη φίλη μουσικό, εκπαιδευτικό Σοφία Παναγιωτοπούλου που τις είδαμε παρεούλα. Σημειώσεις Αρμονίας
Με χαρά σας καλωσορίζω στη μικρή και 'ασήμαντη' αυτή σελίδα που έχει δημιουργηθεί όμως με πολλή αγάπη! Σκοπός να μοιραστώ τις ιδέες, τις σκέψεις μου και γενικότερα το πάθος μου για τη μουσική. Ποιος ξέρει τι θα ακολουθήσει; όποιος έφτασε μέχρι εδώ... ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΕ!